tirsdag den 6. september 2016

Søvnbesvær - hvad gør jeg?

Forskerne advarer og eksperterne kommer med råd. Vores søvn og søvnkvalitet er for alvor trukket ind i offentlighedens søgelys - og med god grund. Vi omtaler ligefrem problemet som en "Global Søvnkrise".


>> Antikkens grækere var meget bevidste om søvnens betydning for at opretholde god harmoni, sundhed samt velvære. I særligt indrettede templer med inkubationsværelser kunne den syge person, som havde mistet en god søvnkvalitet eller var ude af balance på anden vis få genoprettet balancen. Man kaldte det for "tempelsøvn" og man troede på, at den sovende patient i templet ville komme i kontakt med templets guddom og få styrket kontakten til de helbredende kræfter, der dermed ville virke tilbage på kroppen for at genoprette balancen og sundheden. 

De oprindelige kulturer har i flere henseender vidst, hvordan man får en direkte tilgang kroppens selvhelbredende kræfter. I dag gør vores uhensigtmæssige livsstil, at vi nemt kan blive fanget ind et mønster med længerevarende indre uro og søvnbesvær. Spørgsmålet er, hvor du går hen, når du er ramt af søvnbesvær? <<



Som de fleste andre mennesker oplever du sikkert perioder med større eller mindre søvnforstyrrelser. Det hører livet til, men værre er det, når mønstret går hen og bliver permanent.

Jeg er selv en af dem, der tidligere har lidt af en længerevarende periode med dårlig-/ manglende søvn. Det var en familiekrise og dårlig trivsel på en arbejdsplads, som gav mig et relativt stort søvnbesvær i 2 år.

Selvom jeg nogle nætter kunne sove 7 timer, følte jeg mig alligevel træt og uoplagt, når jeg vågnede. Andre nætter blev min søvn måske afbrudt 3-4 gange eller jeg vågnede kl. 4 og kunne ikke sove mere. Takket være en livstilsændring og bearbejdning af krisen, sover jeg i dag fantastisk og min søvn afbrydes sjældent med mere end 2 min, hvis min blære lige skal tømmes med et hurtigt toiletbesøg.

Giv mig mit sovehjerte tilbage...
Spørgsmålet er, hvor går du hen, når du er godt og grundigt tyndslidt af ikke at kunne sove ordentligt igennem? Søvneksperter og læger kan i dag videregive masser af gode råd og vejledning, som hjælper indtil en vis grænse.
De fleste råd handler om praktiske forhold, som at sørge for alt lige fra mørklægnings-gardiner og at justere til den rette temperatur i soveværelset samt gå i seng uden snacks og stimulerende drikkevarer i maven osv.


Som QiGong instruktør og meditationslærer møder jeg til dagligt mennesker, som sover dårligt og for hvem det er godt at være opmærksom på de praktiske forhold. Der er helt sikkert gode grunde til at justere på disse forhold og det kan have en effekt. Men i mange tilfælde er det ikke nok.

Fælles for os mennesker i dag er nemlig, at vi nemt kan blive fanget i en cyclus med en selvgenererende indre uro. Måske skal du fungere i en stresset hverdag med et højt tempo og hvor du mere eller mindre har mistet muligheden for at melde "timeout".

Men der kan sagtens være dybere årsager til den indre uro, som f.eks. en ubearbejdet krise, sorg over tabet af et familiemedlem, brud med en kæreste el. lign. Hvis ikke du formår eller har formået at slippe et dominerende mønster, er du i særlig fare for at udvikle søvnbesvær.

Lider du af mangelfuld søvn eller oplever perioder med meget let søvn, når du aldrig ned i den dybe søvn, hvor du kan opleve en gennemgribende afslapning af krop og sind samt en optimal opladning af din livsenergi m.m. Samtidigt får hjernen ikke tid nok til at regenerere sig selv. De fleste biologiske processer og hjernen lider under længerevarende søvnbesvær. I kølvandet på søvnbesvær følger nedsat immunforsvar og sygdom. Ikke mindst hjerte-/ kar sygdomme.

Et godt sovehjerte er den bedste medicin
Vi bruger betegnelsen et "godt sovehjerte" om en person, der sover godt og måske uden at tænke nærmere over, at hjertet har direkte indflydelse på vores søvn.
Hvis der tegner sig et længerevarende mønster, hvor du har svært ved at komme dybere end den lette overfladiske søvn, vil opfordre dig til at granske dit hjerte. Kort sagt må du se nærmere på, hvad det er der har betydning for dig i dit liv - ikke mindst de tætte relationer, men i lige så høj grad dit professionelle arbejdsliv og tilstedeværelse af eller manglen på meningsfuldhed. Mangler der trivsel på din arbejdsplads? osv.


DEN NEMMESTE OG MEST EFFEKTIVE METODE: Jeg ved, at din tid er kostbar og jeg opholder dig ikke med lange forklaringer. Så her er en hurtig og enkel ting, som du kan gøre lige nu. Giv dig selv en timeout, hvor du kan slippe uhensigtsmæssige tankemønstre...
Begynd med at mærke åndedrættet. Mærk luften passere ind gennem næsen for indånding og ud igen på udånding - ved at hæfte dig ved det samme punkt i næsen. Kun det, intet andet.

Efter 4 åndedrag på denne måde, mærker du bevægelsen henover mave- / mellemgulv. Mærk, hvordan det område bevæger sig henholdsvis ind på udånding og hvordan det bevæger sig ud på indånding. Gentag endnu 4 åndedrag.

Blev du mere afslappet og tanketom? Når du er mere tanketom og afslappet, forøges dit energiniveau på sigt og du vil få overskud til at tage beslutninger og foretage handlinger, så uhensigtsmæssige relationer eller arbejdsforhold ikke længere kan kontrollere dig og dit liv.

Tilmeld dig min nyhedsmail her og få en GRATIS E-bog med øvelser i QiGong og åndedræt.




MINI-KURSUS: Lær det, du skal lære og kom godt ud af din søvnkrise


Tid: Mandag den 10. oktober kl. 18.45-21.00
Sted: Center for Liv, Ringstedgade 32A, 1. sal, 4000 Roskilde
Pris: 100 kr.
På minikurset uddybes 4 universelle sandheder omkring din søvn, som søvneksperterne og lægerne ikke fortæller dig noget om. Når du forstår disse universelle faktorer, kan du nemmere komme ud af din krise og leve et liv du selv vælger. På kurset indgår der en introduktion til den afslappende bevægelsesmeditation, kaldet QiGong. Læs mere info her og se hvordan du tilmelder dig her.




NYHEDSMAIL MED QIGONG ØVELSER


Er du tilmeldt min nyhedsmail? Ved at tilmelde dig min nyhedsmail får du

> en gratis E-bog om QiGong inkl. 3 gode øvelser
> helseråd og sundhedstips der følger årstiden
> samt annoncering i aktuelle livesessions m.m.


Tilmeld dig her.







Hvem er jeg?
Jeg hedder Lars Christian Schmith og fungerer til dagligt som fuldtids QiGong Instruktør og Meditationslærer med 35 års erfaring.
Jeg underviser primært i Roskilde, Greve, Ringsted, Nyborg, Odense, Vejle og Aalborg. I Norge også i Kristiansand. I roskilde tilbyder jeg netop nu en QiGong Instruktør Uddannelse. Læs mere her.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar